środa, 16 kwietnia 2014

Wspomnienie ze szkolnej ławki czyli Pani Walewska

Pamiętam kiedy pierwszy raz jadłam to ciasto. To było jeszcze w podstawówce, na zajęciach z techniki. Podzieleni na grupy mieliśmy piec.Grupa chłopców przygotowała właśnie to ciasto. Na koniec zajęć wszystkie grupy pokroiły swoje wypieki i była wielka uczta.Do dziś pamiętam smak tego ciasta. Dziś nie wiem dlaczego, to wspomnienie powróciło. Siadłam więc do stołu i przekartkowałam zeszyt z przepisami mojej mamy, no i znalazłam. I tak oto dziś powstała Pani Walewska. 
Smakuje dokładnie tak jak w dzieciństwie...






Przepis na formę 25x33 cm

Składniki na ciasto:
  • 500 g mąki pszennej
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • ½  szkl cukru pudru
  • 200 g masła lub margaryny
  • 6 żółtek


Składniki na bezę:
  • 6 białek
  • 1,5 szkl cukru pudru
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej

Dodatkowo:
  • 1 dżem z czarnej porzeczki
  • 150 g płatków migdałowych
  • masło do natłuszczenia blachy


Masa:
  • 2 szkl mleka
  • 3 łyżki mąki pszennej
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 2 żółtka
  • 3 łyżki cukru
  • 200 g masła


Przygotowanie:

Ciasto:
Wszystkie składniki wyrobiłam, zagniotłam w kulę i podzieliłam na dwie części. Blaszkę  wysmarowałam masłem i posypałam bułką.

Beza:
Białka ubiłam na sztywną pianę. Następnie stopniowo po łyżce dodawałam cukier. Na koniec dodałam mąkę ziemniaczaną i delikatnie wymieszałam.

Masa:
Połowę mleka zagotowałam i dodałam cukier. Pozostałe mleko zmiksowałam z żółtkami i mąką, dodałam do gotującego się mleka i ponownie zagotowałam. Ostudziłam.


 Jedną część ciasta przełożyłam na stolnicę, i rozwałkowałam. Następnie przełożyłam na blaszkę i wyrównałam do brzegów. Na ciasto posmarowałam połowę dżemu porzeczkowego. Następnie wyłożyłam połowę bezy i posypałam połową migdałów. Z drugą częścią ciasta zrobiłam to samo. Piekłam  oba ciasta ok. 45 min w temperaturze 175 stopni z termoobiegiem. Placki ostudziłam i przełożyłam masą. Schłodziłam w lodówce przez 4 h.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Cukinia 2014
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...